Bosch Car Service: Průvodce pro akumulátory
Neustále rostoucí počet elektrických spotřebičů v automobilech a zavádění nových technologií, jako jsou systémy Start/Stop nebo rekuperace brzdné energie, vyžadují vysoce výkonné akumulátory. Konvenční zdroje energie jsou například velmi brzy přetíženy častým startování motoru.
Naproti tomu speciální modely akumulátorů, jako jsou například S6 AGM a S5 EFB od společnosti Bosch, poskytují mnohem více energie a zvládají velký počet nabíjecích cyklů. Odborníci z vašeho autoservisu vám rádi poradí a přesvědčí vás, že nejlevnější akumulátory nejsou vždy tou nejlepší volbou. Z bezpečnostních důvodů je třeba rovněž připomenout, že akumulátory umístěné v prostoru pro cestující musí být v nevýbušném provedení.
Chcete-li se dozvědět více o rozdílech mezi těmito dvěma modely akumulátorů EFB a AGM, navštivte náš kompletním sortiment akumulátorů Bosch.
Máte nějakou představu o aktuálním stavu vašeho akumulátoru? Většina řidičů ji pravděpodobně nemá, dokud nebude mít jejich vozidlo poruchu nebo odmítá nastartovat. Nejlepším řešením je pravidelná kontrola akumulátoru v autoservisu sítě Bosch Car Service. Jistě má větší smysl strávit pár minut v autoservisu než čekat pár hodin, než se objeví odtahová služba.
Tuto kontrolu můžete provést také sami pomocí nabíječek akumulátorů Bosch C3 nebo C7. Tím je zajištěno, že akumulátor je vždy připraven k provozu a plně nabitý - rychle, snadno a zcela bez rizika. Nabíječka C7 umožňuje nabít i hluboce vybité akumulátory, a to pouhým stiskem tlačítka.
Věděli jste, že každá třetí porucha je způsobena vadným akumulátorem? Problémem ale často není vlastní akumulátor. Příčinou poruchy mohou být také jiné komponenty spojené s dobíjecí soustavou vozidla a vybitý akumulátor je teprve důsledkem.
Kromě příliš dlouhé doby skladování je jedním z hlavních důvodů pro selhání akumulátoru takzvané hluboké vybití. Dalšími důvody může být delší dobu stojící vozidlo nebo přebití akumulátoru.
Možná budete překvapeni, ale akumulátor má raději zimu než období horkého léta, kdy je opotřebení mnohem vyšší než v chladných zimních měsících.
- Zkrat v elektrické instalaci
V případě zkratu protéká značné množství proudu z akumulátoru, a tak se proud ve velmi krátké době přemění na teplo. - Opuštění vozidla se zapnutými světly
Osvětlení vozidla spotřebuje spoustu energie, a je proto nutné ho při zaparkování vypnout. - Přídavné nezávislé topení
Pokud se nevypne ventilátor přídavného topení při podpětí, bude akumulátor zcela vybit. Toto se stává i v případě, když se použije příliš malý akumulátor. - Vadný alternátor
Pokud akumulátor není nabíjen alternátorem při jízdě, bude jediným zdrojem energie pro řídící jednotky a další elektrická zařízení, dokud se zcela nevybije. - Vadný regulátor alternátoru
Je-li poškozen regulátor alternátoru, dojde k úplnému vybití akumulátoru v důsledku nedostatečného nabíjení nebo bude akumulátor přebíjen. - Poruchy řídicí jednotky
Jestliže nejsou vypnuty řídící jednotky po vypnutí motoru, budou i nadále odebírat proud, a tak mohou zcela vybít akumulátor. - Dodatečné vybavení elektrickým příslušenstvím
Přídavná elektrická zařízení napojená přes konektor zapalovače cigaret mohou velmi rychle vest k úplnému vybití akumulátoru. - Montáž nesprávného akumulátoru
Akumulátory by měly vždy být nahrazeny za akumulátory stejného typu, aby nedošlo ke zkrácení jejich životnosti. - Krátké trasy
Na krátkých trasách je spotřeba energie větší, než dokáže alternátor dodat. V zimě je nejlepší nepoužívat nadbytečné vybavení (vyhřívání sedadel, rádio atd.). - Autorádio, TV, DVD, chladnička
Rádia, navigační systémy a další zařízení využívají spoustu energie a způsobují vybití akumulátoru, pokud není dostatečně dobíjen.
Nabíječky akumulátorů C3 a C7 rychle a snadno oživují akumulátory. Model C7 je dokonce schopen bez problémů dobít zcela vybitý akumulátor. Pro další informace o nabíječkách akumulátorů Bosch a o užitečném příslušenství a nabíjení akumulátorů, navštivte webové stránky nabíječek akumulátorů.
Jak bezpečné je nabíjení akumulátoru?
Není třeba se bát! Systém elektronického dobíjení akumulátorů C3 a C7 od firmy Bosch automaticky kontroluje, jakou míru dobití akumulátor ve skutečnosti potřebuje nebo může snést - bez ohledu na typ akumulátoru. Ovládání jedním tlačítkem prakticky znemožňuje pochybení a svorky zůstávají bez proudu, pokud nejsou připojeny ke kontaktům akumulátoru. To znamená, že akumulátor lze nabíjet bez jakéhokoliv rizika a v případě potřeby i bez vyjmutí z vozidla.
- V pravidelných časových intervalech je nutné měřit napětí, úroveň nabití a startovací výkon akumulátoru, jakož i ztrátový výkon v automobilu.
- Akumulátor je vhodné vyjmout z vozidla před jeho vyřazením z provozu na zimu. Naše rada: Skladujte plně nabitý akumulátor na chladném místě.
- Kontrolujte akumulátor alespoň dvakrát za rok - jednou za měsíc v zimě (mrazivé podmínky) v případě starších akumulátorů.
- Zajistěte, aby byl akumulátor pevně umístěn v prostoru pro akumulátor, aby byly kovové části akumulátoru namazány tukem, a aby byly pevně utaženy připojovací svorky.
- Pokud je to možné, vyhněte se úplnému vybití akumulátoru (například v důsledku zapnutých světel po opuštění vozidla).
- Sešlápněte pedál spojky při startování vozidla, tím se sníží počáteční odpor a spotřeba energie.
- Vypněte před startováním veškerá nepotřebná zařízení, jako jsou rádio, klimatizace nebo přídavné nezávislé topení.
- Po delší době nečinnosti vyjměte akumulátor a připojte jej k elektronicky řízené nabíječce.